fbpx
Hoppa till sidans innehåll

Den cirkulära ekonomins fyra största utmaningar är att hitta lönsamhet, att hantera oförutsägbarhet, många diversifierade material och att få till en bra logistik. Ändå har Soilfood samlat in och förädlat över 1 000 000 ton material från industriella sidoströmmar i Norden och omvandlat det till nya produkter. Hur gjorde vi det?

Det första som krävdes var mod, det andra en stark vilja att åstadkomma en förändring och det tredje var förmågan att arbeta över annars givna gränser.

– Förutsättningen för att lyckas med cirkularitet är att vi lyckas identifiera rätt användning för rätt sidoström, på rätt plats. Och det har vi varit bra på, säger Soilfoods verksamhetschef Veli-Pekka Salonen.

– Vi brinner för att hitta lönsamma och effektiva lösningar och bearbetningsmetoder och har byggt upp ett team med stark kompetens. Numera tacklar vi nya utmaningar med hjälp av gedigen erfarenhet.

Förståelse för kunden är en förutsättning

Soilfood bygger en inhemsk och regional cirkulär ekonomi där vi levererar produkter till både industrier och till jordbruk. Till synes är det enkelt att återvinna material från sidoströmmar, genom att hämta in material och bearbeta det. Men är det så lätt?

– Nej, svarar Veli-Pekka Salonen. Högkvalitativ och funktionell logistik är den grundläggande utgångspunkten, men den cirkulära ekonomin utmanar oss att i ännu högre grad sätta oss in kundens behov – oavsett om han är lantbrukare eller industrirepresentant. Förutsättningen för framgång är att vi förstår våra kunders verksamhet och utmaningar. Vårt primära mål är att vår lösning ska vara lönsam för kunden.

Veli-Pekka tar upp industrin som levererar de cirkulära råvarorna som ett exempel.

– Kan vi ha en bra dialog så finns flexibilitet åt båda håll. Genom tät kommunikation går det att parera revisioner och störningar i god tid, vilket är bra för båda parter.

Produkten är bara början av leveransen

En lönsam cirkulär ekonomi kräver effektiv, sömlös logistik. Veli-Pekka berättar att Soilfoods logistikkedja har finslipats utifrån jordbrukarnas behov, där kundleveranser och fältspridning av produkter sker efter säsong, året runt, och med förändringar som ofta uppkommer snabbt och på kort varsel.

– I vår leverantörskedja sköter operatörerna orderhanteringen och kommer överens med kunden om leveranstid, lossningsplats och planerade kundleveranser. Kvalitetsenheten säkerställer tillsammans med operatörerna att tjänsten, produkten och driften håller hög kvalitet och följer alla instruktioner och föreskrifter.

Veli-Pekka Salonen, Soilfood

– Hittills har vi lyckats återvinna mer än 1 000 000 ton material från industriella sidoströmmar och satt det i nyttig användning. Det är vi stolta över! Men det är inte allt. Den nya produktserien Newera, riktad till industrin kommer att göra det möjligt att öka volymerna ytterligare! Vi lovar att världen kommer att förändras.

Dela

Läs även